Tématem mě kniha zaujala. Mimo jiné jsem doufal, že se dozvím, kde se v naší kultuře vzalo propichování uší, které tolik lidí stále praktikuje, a které je vnímáno velmi odlišně oproti propichování jiných částí těla v jiných kulturách. To jsem se sice nedozvěděl, ale i tak to bylo zajímavé čtení. Kniha se čte relativně dobře, spíš jako beletrie.
Na začátku ale pozor – jsou tam rituály, které lidem s velmi bujnou představivostí nemusí být příjemné. Především jsem si zapamatoval zmínku o naříznutí penisu…
Na straně 71 autor hodnotí ženské rituály jako méně propracované a nepřímo tak naznačuje důvod, proč tvrdí, že ženy si rituály vypůjčily od mužů. Explicitně žádný důvod však neuvádí. Osobně se domnívám, že důvody jsou jiné. Ženské rituály jsou navázané na reálné přechody: menstruaci, těhotenství, porod. Tudíž se neplánují s měsíčním předstihem jako mužské rituály a nejsou hromadné. Není tedy čas na pompézní obřady, navíc pro každou ženu zvlášť. Připadá mi spíš, že ženské rituály jsou starší a nemusí se snažit o pompéznost, protože reflektují skutečné životní přechody. Naopak mužské rituály, kde marně hledám nějaký reálný přechod (a i takové přechody jako první sex, manželství nebo první zabití jsou přítomné i u žen), mohly vzniknout spíše kolem vymyšlených mezníků a díky tomu muži měli možnost vytvořit impozantní rituály.
V závěru mě oslovila pěkná souvislost, že rituály jsou vlastně takovým povyšováním jedněch lidí nad druhé. Jsme si „rovni“, ale lidé po rituálu jsou si „rovnější“. Svým způsobem se to příliš neliší od současnosti, jen se mění typ rituálů a hodnotí se jiné (pseudo)zkušenosti a dovednosti.
Oficiální popis: Iniciace je soubor rituálů, kultů, obřadů a zkoušek, po nichž následuje zásadní změna náboženského a sociálního statusu osoby, která iniciaci podstupuje. Vstupuje do chaosu a poodstupuje rituální smrt, stává se jakousi tabulou rasou a začíná znovu, aby se z přírodního tvora mohla stát součástí duchovního života svého společenství – bytostí spojenou s bohy, předky a tím, jak se věci na „počátku“ staly.
Eliade ve svém pečlivě podloženém díle porovnává archaické iniciace v rámci různých kultur na všech kontinentech (Amerika, Austrálie, šamanismus, Indie…), zabývá se iniciací mužů i žen, rolí tajných společností, válečnickými rity i iniciací v rámci velkých náboženství, zejména křesťanství. Ve všech iniciacích potvrzuje podobnou posvátnou zkušenost – zážitek nerozlučného pouta mezi lidmi a světem bohů, duchů, zvířat, předků a přírody.